lørdag den 20. december 2014

3 nye Danmarksrekorder - lige ved og næsten


Birgitte skriver. Lørdag d. 20. december 2014:

Tusinde tak til olderne for dejlig julehilsen fra Frederikssund
 
Dejlig julehilsen fra min mor og Preben
 


Jørgen alkohol-testes inden dagens flyvning
 
 



For nogle dage siden havde vi besøg af en kontrollant fra CASA (det australske luftfartsvæsen). Efter briefing skulle alle, der havde intension om at flyve denne dag, blæse i ballon og spiritus-testet!!!! Der var ingen, der testede positivt …..
 

 

 

 
Judy Renner med helt tam papegøje
 
Vi har været til middag hos Judy og Ingo Renner. Ingo har været verdensmester 4 gage og australsk mester 19 gange. Det var rigtig hyggeligt at være ude hos dem. De bor lige ved siden af flyvepladsen. Judy har et stort hjerte for alle, der har det svært. Især dyrene mærker hendes kærlighed. For en måneds tid siden blev en papegøje unge hårdt såret, og Judy tog den til sig. Nu er den helt tam og foretrækker at sidde på hendes skulder.

 
 
Vi hentede Rasmus i Melbourne søndag morgen kl. 3. Vi kørte hjemmefra ved midnat (300 km hver vej) og var tilbage i Tocumwal kl. 6.30. Jeg havde sovet et par timer i bilen, så jeg var frisk, da vi kom hjem. Jørgen og Rasmus lagde sig en times tid, inden vi tog på flyvepladsen. De fløj en god tur om eftermiddagen.
 

Der arbejdes på startbanerne
 
I mandags skulle der laves vedligeholdelse på start banerne, så flyvepladsen var lukket hele dagen. Det var ærgerligt, for vi gik glip af en god flyvedag. 

 

 
 
Rasmus og jeg cyklede en tur ned til floden. Det var meget varmt – over 35 grader – så det var dejligt at få kølet tæerne
 
Birgitte dypper tæerne i Australiens største flod, Murray River
 

 

Så skøn er naturen mindre end 5 minutters cykling fra vores hus
 

 

 

 

 
 
Torsdag forsøgte Jørgen og Rasmus at flyve en opgave, som kunne indbringe dem op til 3 nye Danmarksrekorder. Her er Rasmus’ beretning fra dagen:
Rasmus skriver:
"Vi startede fra flyvepladsen klokken 11 om formiddagen. Vi var klar over, at det ville blive en lang dag i cockpittet, men ikke klar over, at den ville blive så lang, som den rent faktisk blev.


 
Vi havde udskrevet et opgave på 806 km, og ved gennemførelse af opgaven ville vi have lavet 3 nye danmarksrekorder. Opgaven gik 400 km ud mod nordvest og tilbage igen. Den nuværende danmarksrekord er på i alt 788 km, så vi skulle alene gennemføre en opgave, som var længere end den tidligere rekord.
 
Da vi lettede fra jorden, var temperaturen stadig ikke helt højt nok oppe til, at der var brugbar termik, og himlen var helt blå. Vi brugte derfor motor, til vi var i 1.100 meters højde ude over vores startpunkt, som lå 16 km fra flyvepladsen. Med det samme vi var ved startpunktet, klappede vi motoren ind og krydsede startlinjen. Turen var i gang.



 

Den første halvanden time var en kamp i forholdsvis lav højde og uden termik-skyer til at vise os, hvor termikken stod. Samtidigt havde vi 40 km/t modvind. Så det gik meget langsomt.

Senere blev det dog lidt bedre, og der begyndte at komme skyer, som vi kunne bruge.

Hele vejen op til vendepunktet gik dog utrolig langsomt, og vejret var meget ringere, end vi havde håbet. Vi kæmpede dog for vores sag, og kl. 16:20 fik vi vendt vendepunktet godt 400 km væk og kunne sætte kursen hjemad.

På daværende tidspunkt havde vi brugt præcis 5 timer på at flyve halvdelen af turen (80 km/t i gennemsnit), og vi vidste, at vi nok ikke kunne flyve til efter kl. 19, da solindstrålingen så ville være for svag. Vi vidste samtidig også, at hvis vi holdt den samme gennemsnits hastighed som indtil nu, ville vi først være hjemme kl. 21:20, og da er solen for længst gået ned.


 
 
Turen hjemad gik væsentlig hurtigere end turen ud, men problemet var, at vi kæmpede mod tiden. Solen var ved at gå ned, og aftentermikken var meget svag. Den sidste termikboble fik vi kl. 18:50, og herefter var der ikke mere at komme efter. Boblen bragte os i 2.000 meter, og med kun 85 km tilbage af turen burde det lige præcis kunne lade sig gøre at glide det sidste stykke.



Problemet var dog, at vi skulle tilbage til vores startpunkt, som lå 16 km fra flyvepladsen. Det ville sige, at vi i hvert fald skulle ankomme i 300 meters højde for, at der var plads til at klappe motoren ud og få den startet eller til en eventuel nødlanding, hvis ikke motoren ville starte. 
Der blev brainstormet en del i cockpittet, for vi kunne nu se, at vi ville blive meget presset med højden. Planen var, at vi ville starte motoren, så snart vi havde krydset ankomstlinjen, men 4-5 km før kunne vi se, at vi ville ankomme til linjen i 150 meters højde, hvilket er for lavt til at kunne starte motoren.

3 kilometer før linjen passerede vi således de 300 meters højde og besluttede af sikkerhedsmæssige grunde at starte motoren og fløj slukøret tilbage til flyvepladsen. 
Det blev til i alt 803 km med 100 km/t i gennemsnits fart. Alt i alt var vi 8 timer og 30 minutter i luften, og havde en rigtig god tur, selvom det ikke blev til nogen Danmarksrekorder denne gang"


Rasmus
 
 
 

 
I Australien bliver julen ikke fejret d. 24. december om aftenen, men vi er inviteret til at holde jul sammen med Kevin og Valda og et par af deres voksne børnebørn på torsdag d. 25. december. Her fejrer man julen midt på dagen med gæster og god mad, så det glæder vi os til. Dog har Jørgen og Rasmus forbeholdt sig rettet til at flyve i stedet for, hvis det bliver 1000 km vejr denne dag. 

Dette bliver nok sidste indlæg inden jul, så vi vil gerne benytte lejligheden til at ønske alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår 

Mange hilsener

Jørgen, Rasmus og Birgitte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar