Birgitte skriver.
Lørdag d. 20. december 2014:
Tusinde tak til olderne for dejlig julehilsen fra Frederikssund
![]() |
Dejlig julehilsen fra min mor og Preben |
![]() |
Jørgen alkohol-testes inden dagens flyvning |
For nogle dage siden havde vi besøg af en kontrollant fra CASA (det australske luftfartsvæsen). Efter briefing skulle alle, der havde intension om at flyve denne dag, blæse i ballon og spiritus-testet!!!! Der var ingen, der testede positivt …..
![]() |
Judy Renner med helt tam papegøje |
Vi har været til middag hos Judy og Ingo Renner. Ingo har
været verdensmester 4 gage og australsk mester 19 gange. Det var rigtig hyggeligt
at være ude hos dem. De bor lige ved siden af flyvepladsen. Judy har et stort
hjerte for alle, der har det svært. Især dyrene mærker hendes kærlighed. For en
måneds tid siden blev en papegøje unge hårdt såret, og Judy tog den til sig. Nu
er den helt tam og foretrækker at sidde på hendes skulder.
Vi hentede Rasmus i Melbourne søndag morgen kl. 3. Vi kørte
hjemmefra ved midnat (300 km hver vej) og var tilbage i Tocumwal kl. 6.30. Jeg
havde sovet et par timer i bilen, så jeg var frisk, da vi kom hjem. Jørgen og
Rasmus lagde sig en times tid, inden vi tog på flyvepladsen. De fløj en god tur
om eftermiddagen.
![]() |
Der arbejdes på startbanerne |
I mandags skulle der laves vedligeholdelse på start banerne, så flyvepladsen var lukket hele dagen. Det var ærgerligt, for vi gik glip af en god flyvedag.
Rasmus og jeg cyklede en tur ned til floden. Det var meget
varmt – over 35 grader – så det var dejligt at få kølet tæerne
![]() |
Birgitte dypper tæerne i Australiens største flod, Murray River |
![]() |
Så skøn er naturen mindre end 5 minutters cykling fra vores hus |
Torsdag forsøgte Jørgen og Rasmus at flyve en opgave, som kunne indbringe dem op til 3 nye
Danmarksrekorder. Her er Rasmus’ beretning fra dagen:
Rasmus skriver:
"Vi startede fra flyvepladsen klokken 11 om formiddagen. Vi var
klar over, at det ville blive en lang dag i cockpittet, men ikke klar over, at
den ville blive så lang, som den rent faktisk blev.
Vi havde udskrevet et opgave på 806 km, og ved gennemførelse
af opgaven ville vi have lavet 3 nye danmarksrekorder. Opgaven gik 400 km ud
mod nordvest og tilbage igen. Den nuværende danmarksrekord er på i alt 788 km,
så vi skulle alene gennemføre en opgave, som var længere end den tidligere rekord.
Da vi lettede fra jorden, var temperaturen stadig ikke helt
højt nok oppe til, at der var brugbar termik, og himlen var helt blå. Vi brugte
derfor motor, til vi var i 1.100 meters højde ude over vores startpunkt, som lå
16 km fra flyvepladsen. Med det samme vi var ved startpunktet, klappede vi
motoren ind og krydsede startlinjen. Turen var i gang.
Den første halvanden time var en kamp i forholdsvis lav
højde og uden termik-skyer til at vise os, hvor termikken stod. Samtidigt havde
vi 40 km/t modvind. Så det gik meget langsomt.
Senere blev det dog lidt bedre, og der begyndte at komme skyer, som vi kunne bruge.
Hele vejen op til vendepunktet gik dog utrolig langsomt, og vejret var meget ringere, end vi havde håbet. Vi kæmpede dog for vores sag, og kl. 16:20 fik vi vendt vendepunktet godt 400 km væk og kunne sætte kursen hjemad.
På daværende tidspunkt havde vi brugt præcis 5 timer på at flyve halvdelen af turen (80 km/t i gennemsnit), og vi vidste, at vi nok ikke kunne flyve til efter kl. 19, da solindstrålingen så ville være for svag. Vi vidste samtidig også, at hvis vi holdt den samme gennemsnits hastighed som indtil nu, ville vi først være hjemme kl. 21:20, og da er solen for længst gået ned.
Senere blev det dog lidt bedre, og der begyndte at komme skyer, som vi kunne bruge.
Hele vejen op til vendepunktet gik dog utrolig langsomt, og vejret var meget ringere, end vi havde håbet. Vi kæmpede dog for vores sag, og kl. 16:20 fik vi vendt vendepunktet godt 400 km væk og kunne sætte kursen hjemad.
På daværende tidspunkt havde vi brugt præcis 5 timer på at flyve halvdelen af turen (80 km/t i gennemsnit), og vi vidste, at vi nok ikke kunne flyve til efter kl. 19, da solindstrålingen så ville være for svag. Vi vidste samtidig også, at hvis vi holdt den samme gennemsnits hastighed som indtil nu, ville vi først være hjemme kl. 21:20, og da er solen for længst gået ned.
Turen hjemad gik væsentlig hurtigere end turen ud, men problemet
var, at vi kæmpede mod tiden. Solen var ved at gå ned, og aftentermikken var
meget svag. Den sidste termikboble fik vi kl. 18:50, og herefter var der ikke
mere at komme efter. Boblen bragte os i 2.000 meter, og med kun 85 km tilbage
af turen burde det lige præcis kunne lade sig gøre at glide det sidste stykke.
Problemet var dog, at vi skulle tilbage til vores
startpunkt, som lå 16 km fra flyvepladsen. Det ville sige, at vi i hvert fald
skulle ankomme i 300 meters højde for, at der var plads til at klappe motoren
ud og få den startet eller til en eventuel nødlanding, hvis ikke motoren ville
starte.
Der blev brainstormet en del i cockpittet, for vi kunne nu
se, at vi ville blive meget presset med højden. Planen var, at vi ville starte
motoren, så snart vi havde krydset ankomstlinjen, men 4-5 km før kunne vi se,
at vi ville ankomme til linjen i 150 meters højde, hvilket er for lavt til at
kunne starte motoren.
3 kilometer før linjen passerede vi således de 300 meters højde og besluttede af sikkerhedsmæssige grunde at starte motoren og fløj slukøret tilbage til flyvepladsen.
3 kilometer før linjen passerede vi således de 300 meters højde og besluttede af sikkerhedsmæssige grunde at starte motoren og fløj slukøret tilbage til flyvepladsen.
Det blev til i alt 803 km med 100 km/t i gennemsnits fart.
Alt i alt var vi 8 timer og 30 minutter i luften, og havde en rigtig god tur,
selvom det ikke blev til nogen Danmarksrekorder denne gang"
Rasmus
Rasmus
I Australien bliver julen ikke fejret d. 24. december om aftenen, men vi er inviteret til
at holde jul sammen med Kevin og Valda og et par af deres voksne børnebørn på
torsdag d. 25. december. Her fejrer man julen midt på dagen med gæster og god
mad, så det glæder vi os til. Dog har Jørgen og Rasmus forbeholdt sig rettet
til at flyve i stedet for, hvis det bliver 1000 km vejr denne dag.
Dette bliver nok sidste indlæg inden jul, så vi vil gerne
benytte lejligheden til at ønske alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår
Mange hilsener
Jørgen, Rasmus og Birgitte
Ingen kommentarer:
Send en kommentar